Obserwatorzy

poniedziałek, 24 września 2012

Zdrowe paznokcie - dieta + domowe sposoby

Hej Dziewczyny!

Dzisiaj poruszamy problem paznokci, ponieważ wiele z Nas ten problem dotyka... I wcale nie jest się go tak łatwo pozbyć, a dotychczasowa pielęgnacja nie wystarcza. Paznkcie się łamią, rozdwajają, występują na nich przebarwienia, skórki są suche i zrogowaciałe? Robimy co w naszej mocy, a problem dalej jak był, tak jest?
Otóż zdarza się, że powodem problemów z paznokciami jest niewłaściwie odżywianie się [plus stres, hormony, uzywki, tryb życia etc....].
Kiedy nie dostarczamy organizmowi odpowiedniej ilości witamin i składników mineralnych, cierpią na tym również nasze paznokcie. I nie chodzi tu tylko o łykanie suplementów, ale o naturalne urozmaicenie naszej codziennej diety - wystarczą małe modyfikacje i dodatki do potraw i posiłków, aby smacznie, zdrowo i naturalnie wspomóc nasze paznokcie. Dla wzrostu szczególnie ważne są żelazo, cynk, magnez i krzem. Do właściwego rozowu potrzebujemy zaś witamin z grupy B, A i C.

ODPOWIEDNI JADŁOSPIS
Objamem niedoboru krzemu jest zazwyczaj pękanie paznokci, które często świadczy o demineralizacji. Istotnym źródłem krzemu są produkty z pełnego ziarna zawierające włókna roślinne, a także:
- marchew [można chrupać codziennie jako pyszną i zdrową przekąskę],
- pietruszka [wspaniale sprawdza się sok z jabłek i garści natki - idealne rozwiązanie dla posiadaczy sokowirówki, ewentualnie blendera],
- buraczki [gotowane, pieczone w piekarniku, w postaci surówek, zup, załatek.... palce lizać!].
Poza tym bardzo bogate w krzem są zioła: skrzyp [ponad 60%!], pokrzywa, podbiał, rdest ptasi.

Łamliwość i przebarwienia paznokci zazwyczaj świadczą o niedoborach cynku. Wówczas warto wprowadzić do diety następujące produkty:
- ryby i owoce morza;
- mięso;
- jajka;
- grzyby;
- kiełki soi;
- pestki dyni i słonecznika.

Łamliwośc sama w sobie może również oznaczać braki magnezu, a ten znajdziemy w ziarnach zbóż, białej fasoli, grochu, ciecierzycy, produktach mlecznych, rybach [dorsz, makrela], zielonych liściach roślin [szpinak] czy czekoladzie... :D




Z kolei bogate w żelazo [kolejny ważny składnik odpowiedniej fizjologi paznokcia] to:
  • wołowina, wątróbka; 
  • ryby: makrela, śledź, sardynki; 
  • nasiona, pestki, orzechy, rośliny strączkowe
  • owoce: brzoskwinie, morele, jabłka, truskawki, wiśnie, czereśnie,maliny, rodzynki, owoce cytrusowe
  • warzywa:fasolka szparagowa, szpinak, brokuły, sałata, buraki, pietruszka, marchew, groszek, soczewicza, pomidory, ziemniaki, kalafior, kapusta.
Żelazo jest najlepiej przyswajalne z produktami zawierającymi dużo witaminy C, natomiast słabiej reagują z pokarmami bogatyi w wapń.



CO JESZCZE JEŚĆ?
W trosce o piękne, zdrowe i zadbane paznokcie, w codziennej diecie nie powinno zabraknąć:
  • warzyw liściastych - cykoria, szpinak, sałata [bogactwo witaminy A, B1, B2, C, E, żelazo]
  • orzechów [cynk, magnez, siarka]
  • wątróbki [cynk, miedź, żelazo]
  • serów [witamina A, B12]
  • pomidorów [witamina A, C, cynk].


Produkty bogate w witaminę B:
  • brokuły
  • szpinak
  • awodako
  • banany
  • soja
  • migdały
  • brukselka
  • kukurydza
  • papryka
  • daktyle
  • seler naciowy
  • fasola
DOMOWE SPOSOBY:
- siemię lniane pomaga pozbyć się kruchości paznokci;
- smarowanie płytki paznokcia sokiem z cytryny [lub moczenie w ciepłej wodzie z cytryną] pozwoli na wybielenie paznokci i różnych odbarwień;
- moczenie w oliwie z oliwek [najlepiej ciepłej] pozwoli utrzymać odpowiednie nawilżenie skórek i paznokci, aby wzbogadzić zabieg można dodać kilka kropli witaminy A i/lub E;
- na wzmocneinie dobra jest też żelatyna -> można ją stosować zewnętrznie, jak i w produktach spożywczych [galaretki];
- moczenie w ciepłym oleju z cytryną również wzmacnia, wygładza i poprawia ogólną kondycję paznokci;
- wcieranie olejku rycynowego wspaniale wzmocni, uelastyczni oraz poprawi kondycję paznokci.

Domowe maseczki i kuracje na dłonie i paznokcie:
maseczka ziemniaczana - 2 ziemniaki ugotuj tak, aby były bardzo miękkie. Następnie nalerzy je rozgnieść na papkę i dodać 2 łyżki mleka. Taką, jeszcze ciepłą papkę należy nałożyć na dłonie, owinąć je folią aluminiową i ręcznikiem i pozostawić na około 15 minut. Następnie spłukać i wsmarować krem.
kąpiel mleczna - 200 ml tłustego mleka podgrzej do temperatury około 50 stopni, przelej do naczynia w którym można moczyć dłonie. Moczymy do wystygnięcia mleka, później można podziwiać gładkość i miękkość skóry dłoni.
maska miodowa - 4 łyżki miodu należy wymieszać z łyżką oliwy, nałożyć na dłonie, następnie owinąć folią aluminiową lub ręcznikiem [mogą być specjalne rękawice]. Dla lepszych efektów taką maskę warto pozostawić na dłoniach na całą noc.
peeling - wymieszać można cukier/sól z oliwą z oliwek, sokiem z cytryny i miodem.

A Wy jakie macie domowe i sprawdzone metody na piękne, mocne i zdrowe pazurki? :D

Pozdrawiam serdecznie w okropny, deszczowy dzień...
Kiss :*

3 komentarze:

  1. domowe hmmm jem takie rzeczy, aby dostarczyć moim paznokciom potrzebnych witamin, no i pije herbatki ziołowe, między innymi skrzyp ;)

    i co nie udało Ci się wstawić tego Like boxa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no niestety, jakiś mo błąd w blogu cały czas wyskakuje, jak próbuję wstawić tebo facebooka...

      Usuń
  2. idę na wygodę i biorę : selen i cynk organiczny ,olej rybi w kapsułkach - omega3 , hela-magnez z wit. B , wit. C , staram się jeść dużo warzyw ale nie zawsze mi to wychodzi (niestety)

    OdpowiedzUsuń